Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Helgen

Skrivet:    ·  ALLMÄNT

Visningen igår gick jättebra och vi bestämde oss för att försöka få den lägenheten! Inga papper är påskrivna eller så än men vi hoppas att allt går som planerat och att det blir inflyttning den 29:e mars!

Eftermiddagen spenderade jag och Izzie på hotellet och sedan åkte vi in till centrum och åt kvällsmat på Beccas restaurang där hon jobbade kväll! Blev några  miniburgare och pommes innan vi drog vidare för utgång med några av jobbarkompisarna. Hade en jätterolig kväll och är så glad att jag hittade det här jobbet, trivs så bra med människorna där. Igår var det jag, Izzie, två ungerska tjejer, en italienare och två fransmän. Vi jobbar alltså på en persisk restaurang i London, men knappt någon i personalen är varken persisk eller britt, haha. Men det är bara roligt, man får lite språklektioner varje dag.

Vi kom tillbaka till hotellet vid 3 inatt och har tillbringat hela dagen här;
Hur fin utsikt??? Drog ut och köpte massor med godis, chips och kakor imorse som vi levt på idag och har knappt lämnat hotellrummet mer än för att kissa typ. Var så skönt med en helt lugn dag för en gångs skull, har varit så mycket att tänka på och göra alla andra dagar så det här behövde vi! Nu är det dags att sova och imorgon börjar jag inte förrän 13, ska jobba till stängning varje dag den här veckan för att lära mig det.

Godnatt!

Home hunting

Skrivet:    ·  ALLMÄNT

Halloj! Nu var det dags för lite uppdatering här igen! En vecka senare typ, hehe.. Men den här veckan har vi hunnit med en hel del här borta; jobb (har börjat 7 varje dag utom igår) och massor av lägenhetsvisningar, som tyvärr inte gett så mycket resultat. Men idag ska vi på en visning i en lägenhet som verkar helt perfekt, både läget, priset och standarden! Så den hoppas vi på :) har även hittat en fjärde person som ska bo med oss, Hanna, så får vi ner hyran lite när vi delar den på fyra istället för tre! Just nu håller vi på och tvättar kläder och snart ska vi åka till lägenheten och se hur allt verkar! Håll tummarna för oss nu, okeeeej?

Sunday

Vi började söndagen med en lång sovmorgon och gav oss sedan ut för att hitta en restaurang som fortfarande serverade frukost. Till slut hamnade vi på ett litet café där vi beställde in varsin tallrik med massor med mat. Tyvärr var kaffet kallt och personalen sur, men pannkakorna var goda i alla fall 😋

När vi ätit gick vi runt i affärer lite och tog sen bussen till London Eye och Big Ben där vi satte oss i solen en stund. Hade det bara varit liiite varmare skulle det varit perfekt!

Just nu sitter jag och dricker kaffe och ska snart gå några gator bort till jobbet, börjar 7 för andra dagen i rad och idag och imorse var det inte lätt att komma ur sängen. Så trött! Hoppas alla får en bra dag!

Notting Hill

Skrivet:    ·  VARDAG

Igår förmiddag tog vi en tur till Notting Hill och gick runt på marknaden på Portobello Road i några timmar. Köpte donuts, lyssnade på alla som spelade musik på gatan och hittade sen en restaurang där vi åt fish & chips till lunch! På kvällen blev det sushi- och mellomys och sedan åkte vi in till Soho och satt på en pub ett tag innan vi tog bussen hem.

TGIF

Skrivet:    ·  ALLMÄNT

Fredag❤️ Sitter på ett café precis vid jobbet och väntar på att klockan ska bli 12 och jag börjar jobba. Börjar lite senare idag och jobbar till stängning! Både Becca och Izzie är nu på provarbetspass så jag har gått omkring lite själv i olika affärer. Fick med mig två tröjor att ha på jobbet, insåg igår att allt jag har på mig luktar mat efter ett arbetspass så behövde lite nya basictröjor att välja mellan!

Igår hade jag första riktiga jobbdagen och det kändes jättebra! Slutade vid 16, tog bussen hem och sen gick vi ut och åt hamburgare till kvällsmat på en pub vid hotellet!

Hoppas ni får en bra fredag allihop! Och förresten, om någon märker att min blogg är konstig eller att det typ ploppar upp konstiga saker så vore det jättebra om ni säger till hehe, har varit lite skunt för både mig och Becca så vill veta om det hänt fler än oss!

JAG HAR JOBB

Skrivet:    ·  ALLMÄNT, VARDAG

Provjobbet idag gick över förväntan och jag gick därifrån med ett heltidsjobb! Precis vid Oxford street, jättehärliga arbetskamrater och helt okej lön och tider. JAG ÄR SÅ GLAD! Firar nu med lite kaffe på Pret a manger och ska snart gå ut och leta efter en affär som säljer paraplyer. Det har ösregnat hela dagen. Ikväll ska jag plugga in restaurangens meny och imorgon börjar jag jobba klockan 9. Trodde aldrig att jag skulle lyckas hitta jobb såhär fort!

Tuesday

Skrivet:    ·  ALLMÄNT

Såååå, den här dagen har vi gått, gått och gått. Åkte till Westfield Mall imorse där vi sedan gick runt i flera timmar och lämnade in CV:n i nästan varje affär vi gick förbi. När vi kände att vi var klara där tog vi bussen till Oxford street och fortsatte i affärerna där!
Och hur har det gått? Jo, både Becca och Izzie ska på arbetsintervju i varsin klädaffär på torsdag och jag ska göra ett trial shift (typ som ett provpass) på ett café imorgon! Det är en persisk lunchrestaurang (insåg jag efter jag sagt till dem att jag ville ha ett jobb haha) som verkar jättefräsch. Såg ut som en helt vanlig salladsrestaurang! Så det får vi se hur det går. Har inte jättehöga förväntningar eftersom jag inte har någon erfarenhet av café eller restaurang, men då har jag provat i alla fall. Och får man jobbet så ingår gratis mat vilket är ett stor plus med tanke på hur dyrt det är att bo här och att nästan alla pengar kommer gå till hyra.

London day 1

Skrivet:    ·  ALLMÄNT
Idag var det äntligen dags! Dagen vi väntat på i flera månader. Vaknade tidigt, duschade, fixade det sista med väskorna, sa hej då till lilla familjen och blev sen upphämtad av Denice och Madeleine som var snälla och skjutsade mig till Göteborg!
Mötte Becca och Izzie på flygplatsen och några timmar senare var det dags för boarding.
Vi hamnade längst bak och insåg att det fanns flera lediga rader där = vi tog varsin och fick massor med utrymme för både ben och väskor! Satt där som kungar och åt croissanter och kakor.
London! Kollar man noga så är Lindon Eye där en bit under vingen.
Tog en taxi till hotellet, fräschade upp oss lite och gick sen ut för att kolla in området vi bor i. Just nu bor vi i Kensington och det är så mysigt! Skulle lätt kunnat bo här!
Efter flyget och allt var vi jättehungriga och gick förbi en restaurang där det åkte runt massor med sushi på ett rullband. Såklart så kunde vi inte hålla oss från att gå in och prova lite, hehe😋
Gick runt lite till och tog tag i att skaffa varsitt engelskt simkort till våra mobiler, känns skönt att ha det fixat och kunna stryka det från vår lista. Är mycket som ska hinnas med de närmsta dagarna!

Resten av kvällen har vi suttit på hotellrummet och varit duktiga. Skrivit våra nya nummer på alla CV:n och häftat ihop CV med personligt brev.

Nu ska vi sova och imorgon börjar jobbsökandet!! Lite nervöst men såååå kul.

Goodbye

Skrivet:    ·  VARDAG

Sista dagen i Sverige ägnades åt mycket packning och förberedelser inför resan, men hann även med en avskedslunch på Thai house med familjen. Såååå gott! Thai- och kinabuffé och mongolisk barbeque.

Resten av dagarna det senaste har jag mest glidit omkring och inte gjort jättemycket. Träffat kompisar och sagt hejdå, och som sagt förberett inför London!

Last day

Skrivet:    ·  ALLMÄNT

Jobbade sista dagen på Bäckliden idag. Passade på att kramas lite extra med mina underbara oldies och säga hejdå till så många i personalen som möjligt. Har alltid trivts så bra där så det känns sorgligt att lämna igen. Tror inte heller att jag någonsin kommer hitta ett arbete med skönare kläder, hehe. Mycket kan man säga om vårdkläder, de är ju inte speciellt vackra, men bekvämare byxor och tröja får man leta länge efter!

I alla fall, alla avsked gick bra och nu har jag precis dragit fram husets största resväska för att påbörja min packning! Är ju sämst på att packa så vi får se hur det här går, är så svårt när man inte vet riktigt vad man kommer behöva. Får slänga ner lite av varje så löser det sig nog tillslut!
Sofia Johansson, 21. Tibro.

20 år. Nyss flyttat tillbaka till Sverige efter 1.5 år i USA så skriver väl mest för att hålla vännerna utomlands uppdaterade, haha. Min vardag i en småstad!